De patiënt centraal, tot en met de verpakking

De toekomst van verpakkingen en de evolutie naar meer patiëntgerichtheid.

Mensen hebben al genoeg aan hun hoofd wanneer ze moeten leven met een chronische of levensbedreigende ziekte. Het zou hen dan ook geen moeite mogen kosten om een doosje of flesje met medicatie te openen. Ze zouden zich niet moeten afvragen of ze wel het juiste medicijn op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid innemen, of de aandacht trekken met een grote doos medicijnen.

Luisteren naar hun problemen, feedback krijgen en de verpakking aanpassen  is cruciaal om patiënten, en in veel gevallen ook hun omgeving, te helpen met hun ziekte te leven. De verpakkingen van AbbVie en andere spelers in de farmasector zijn de afgelopen 10 jaar geëvolueerd. Wat vroeger gewoon een doosje voor medicijnen was, is nu een belangrijk hulpmiddel voor de behandelingen geworden. De tijd dat alle medicijnflesjes hetzelfde waren, ligt stilaan achter ons.

"Verpakkingen zijn voor ons geëvolueerd van wat goed is voor de distributie naar wat goed is voor de patiënt", zegt James Hughes, Director van het AbbVie Packaging and Device Center of Excellence. "Het is onze bedoeling om de patiënt op de eerste plaats te zetten als het gaat om het ontwerp van onze verpakkingen."

"Het komt erop aan goed te luisteren naar wat de patiënten willen. Op alle mogelijke manieren: van marktonderzoek door patiëntengroepen, feedback uit klinische tests en directe opmerkingen van patiënten tot tests op seniorvriendelijkheid en kindbestendigheid", zegt Hughes.

"Onze eigen tests om een beter beeld te krijgen van de menselijke factor zijn een grote en waardevolle bron van feedback geworden. De stem van de patiënt is daarbij rechtstreeks van invloed op het verpakkingsontwerp", voegt hij eraan toe. "Zo verbetert ons kennis van  bepaalde situaties of van uitdagingen bij het innemen van hun medicijnen. We gebruiken die informatie om verpakkingsoplossingen te ontwerpen met een reële positieve impact."

Er komt veel bij kijken om ervoor te zorgen dat patiënten zich goed voelen bij de verpakking van hun medicijnen. De verpakking moet makkelijk te openen zijn voor personen met motorische problemen en de instructies moeten eenvoudig en visueel aantrekkelijk zijn. Dat zijn maar enkele cruciale elementen om doeltreffende verpakkingen te ontwerpen. Of we maken gewoon ook kleinere verpakkingen, zodat ze niet zo opvallen als ze in je tas zitten, of niet te veel plaats innemen in de koelkast. "Eenvoudige veranderingen in het ontwerp van verpakkingen kunnen een enorm verschil maken voor onze patiënten," zegt Hughes.

Cindy T. McDaniel, Senior Vice President Consumer Health & Impact, Arthritis Foundation, zegt dat ze vaak van patiënten te horen krijgt dat moeilijk te openen verpakkingen en moeilijk te gebruiken producten aanzienlijke uitdagingen zijn in hun dagelijks leven.

"We vinden het fantastisch dat fabrikanten hun producten en verpakkingen makkelijker bruikbaar maken voor mensen met artritis," zegt McDaniel. "We hopen dat betere verpakkingen het gebruiksgemak van farmaceutische producten zullen vergroten en de therapietrouw van patiënten zullen verbeteren."

Verpakkingen voor veiligheid en zekerheid

Verpakkingen moeten niet alleen rekening houden met de behoeften en het comfort van de patiënt, maar het product ook maximaal beschermen, zodat de kwaliteit nooit in gevaar komt. Innovaties in de behandelingen zelf hebben een directe invloed op de verpakking.

Met de steeds evoluerende behandelingen hebben veel medicijnen extra bescherming nodig, zodat ze veilig en werkzaam zijn op het moment ze bij de patiënt komen. "We werken nauw samen met ons onderzoeks- en ontwikkelingsteam om ervoor te zorgen dat we de juiste verpakking ontwikkelen voor onze behandelingen, inclusief bescherming tegen vocht, zuurstof, licht en dergelijke meer", zegt Hughes. "Allemaal om er zeker van te zijn dat de behandelingen bij onze patiënten terechtkomen zoals ze bedoeld zijn."

Pionierswerk voor de verpakkingen van de toekomst

"Naarmate behandelingen meer gespecialiseerd of gepersonaliseerd worden, zal verpakkingsdesign alleen maar in belang toenemen. Bovendien zullen technologieën als RFID (Radio-Frequency Identification), bluetooth en slimme verpakkingen steeds meer voorkomen, zodat we onze behandelingen op weg naar de patiënten beter kunnen traceren en beveiligen", zegt Hughes. Het gebruik van moderne technologieën zal ook helpen om namaak te voorkomen.

Naast patiëntgerichte oplossingen en het potentieel van nieuwe technologieën is het verminderen van afval een belangrijke factor voor de toekomst van verpakkingen in het algemeen. Het is belangrijk om materialen te gebruiken die recycleerbaar, licht en duurzaam zijn, en tegelijkertijd in te spelen op de behoeften van onze patiënten.

"Om te begrijpen wat er op verpakkingsgebied staat te gebeuren, volgen we wat er gebeurt in de verpakkingssector voor consumptiegoederen, nemen we deel aan forums in de sector en benchmarken we met collega-bedrijven en leveranciers", zegt Hughes.

De patiënt komt altijd op de eerste plaats. "We kijken voortdurend naar wat we beter kunnen doen", zegt Hughes. "Het leven van patiënten is al moeilijk genoeg. De juiste verpakking is een van de manieren waarop we hun leven wat makkelijker kunnen maken.”