Wij hebben een omgeving tot stand gebracht waarin medewerkers vragen kunnen stellen en hun bezorgdheden kunnen uiten. Dit komt onze inzet voor ethisch gedrag ten goede. We hebben systemen en processen opgezet voor medewerkers en anderen die, zonder angst voor vergelding of straffen, vragen willen stellen, feiten of gedragingen willen aankaarten waarover zij zich zorgen maken of melding willen maken van vermoedelijke of daadwerkelijke schendingen van Code, beleid, procedures, wetten of voorschriften. Wij bieden onze medewerkers een aantal hulpmiddelen, zoals onze Ethics and Compliance Helpline. Deze hotline is telefonisch (800-254-0462) en via het web (link naar https://www.mycompliancereport.com/report.asp?fid=11&cid=abb&rpt=1) 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar. Medewerkers kunnen ook rechtstreeks contact opnemen met het OEC of met de CECO.
Alle meldingen worden geanalyseerd. Waar nodig worden corrigerende maatregelen genomen, waaronder het beëindigen van overeenkomsten met medewerkers of leveranciers. In overeenstemming met onze interne of wettelijke verplichtingen rapporteren wij informatie over feitelijke of mogelijke schendingen aan het senior management, de raad van bestuur en/of de overheid, naargelang van het geval. Het OEC voorziet ook in persoonlijke interactie met werknemers door deel te nemen aan nationale, regionale en lokale bijeenkomsten. Problemen worden bovendien belicht op onze OEC-intranetsite en via andere communicatiemiddelen voor specifieke doelgroepen.